EVALUAREA PSIHOLOGICĂ A COPIILOR ȘI ADOLESCENȚILOR
CE POT SĂ EVALUEZ LA COPILUL MEU?
- Funcționarea intelectuală și abilitățile cognitive ne ajută să identificăm un tipar al punctelor forte și vulnerabilităților cognitive ale copilului, în domenii specifice, cum ar fi înțelegerea verbală, raționamentul perceptiv, memoria de lucru sau viteza de procesare
- Deprinderi adaptative si capacitatea de a trai autonom reprezinta acele abilitati de care o persoana are nevoie pentru a fi capabila sa functioneze atat pe plan individual cat si in comunitate
- Competentele sociale reprezinta acele abilitati care le permit copiilor sa comunice, sa invete, sa ceara ajutorul, sa isi faca prieteni si sa fie capabili sa interactioneze cu altii in mod armonios. Un nivel deficitar al acestora poate sa duca la insingurare, anxietate, stres si performante academice slabe, reprezentand si un risc pentru sanatatea mentala.
- Competente emotionale, respectiv capacitatea de recunoastere a propriilor stari emotionale si ale celorlalti, de auto-motivare şi control atat fata de ei insisi, cat si in relatie cu ceilalti. Aceste abilitati reprezinta un indicator util in evaluarea riscurilor de abandon scolar, de aparitie a unor comportamente disruptive sau a unor tulburari.
- Temperament si personalitate - reprezintă caracteristicile fiecărei persoane care îi determină modul și nivelul de intensitate cu care aceasta acționează sau reacționează în diferite situații. Temperamentul poate fi identificat încă din primele săptămâni de viață și de multe ori este considerat ca un indicator timpuriu al personalității fiecăruia.
- Evaluare psihopatologica - o evaluare multiaxiala a caracteristicilor de personalitate si sindroamelor clinice
- Evaluare comportamentala - identificare unor probleme sau riscuri comportamentale si intelegerea cauzelor fiziologice sau emotionale
- Nivelul de dezvoltare - aceasta reprezinta o evaluare a functiilor neuropsihologice din mai multe domenii: functii executive, limbaj, memorie si invatare, functionare senzo-motorie si procesare spatio-vizuala.
EVALUARE SUPRADOTARE
Această evaluare este realizată pentru a determina dacă un copil are un nivel de funcționare cognitiv peste cel specific vârstei sale. Sunt evaluate astfel abilitățile unui copil în domeniile care sunt cele mai predictive pentru succesul academic în mediile educaționale formale. Această evaluare este deseori necesară pentru plasarea elevilor în programe speciale din cadrul școlilor private care oferă un curriculum pentru supradotați.
Vârsta minimă: 6+
Se recomandă atunci când:
- Copilul este avansat din punct de vedere academic
- Copilul manifestă curiozitate și interes pentru procesul de învățare
- Are abilități verbale ridicate
- Este și gândește creativ
EVALUARE PSIHOEDUCAȚIONALĂ
O evaluare psihoeducațională este efectuată atunci când este necesară o revizuire cuprinzătoare a abilităților cognitive ale unui copil sau adult. Această testare evaluează dacă o persoană are o tulburare de învățare sau orice altă problemă care îi afectează procesul de învățare.
Vârsta recomandată: 6+
Se recomandă atunci când:
- Copilul are dificultăți de învățare
- Rămâne în urmă la școală
- Atunci când intervențiile clasice nu funcționează
- Copilul are nevoie de sprijin adițional la școală
EVALUARE ADHD
Evaluarea centrată și specifică pentru ADHD reprezintă un subtip de evaluare psihoeducațională care se concentrează pe anumite arii, cum ar fi atenția, concentrarea, capacitatea de auto reglare, organizare și controlul impulsurilor. Scopul principal este de a confirma sau infirma o suspiciune de ADHD, dar poate fi folosită și ca un screening.
Vârsta recomandată: 6+
Se recomandă atunci când:
- Copilul are dificultăți de concentrare
- Îi este greu să se angajeze sau să rămână în activități care necesită un efort mental
- Copilul este foarte ușor distras și dezorganizat
- Acționează impulsiv
EVALUARE SOCIO - EMOȚIONALĂ
O evaluare socio - emoțională este efectuată pentru a înțelege mai bine viața interioară a copilului prin intermediul emoțiilor, gândurilor, mecanismelor de adaptare și a convingerilor despre sine și lume. În cadrul acestei evaluări sunt utilizate tehnici variate, cum ar fi interviuri, chestionare, tehnici proiective, psihodrama.
Vârsta recomandată: 5+
Se recomandă atunci când:
- Copilul este anxios sau trist
- Are izbucniri de furie sau tantrumuri
- Este agresiv față de ceilalți
- Are dificultăți sociale
- Are o stimă de sine scăzută
- Este opoziționist și / sau provocator
EVALUARE APTITUDINI ȘI ABILITĂȚI
O astfel de evaluare măsoară deprinderile adaptative ale copiilor, precum și capacitatea de a trăi independent. Sunt de asemenea identificate puncte forte, limite sau slăbiciuni, precum și posibile probleme de dezvoltare la copii asimptomatici. Evaluarea se realizează atât prin instrumente de screening, cât și prin probe administrate direct copilului.
Vârsta recomandată: 0+
Se recomandă atunci când:
- Apar suspiciuni legate de dezvoltarea copilului
- Există factori de risc, cum ar fi dificultăți perinatale
- Copilul are dificultăți în a face anumite sarcini
- Gradul de autonomie al copilului este mic
EVALUARE TEMPERAMENT ȘI PERSONALITATE
Evaluarea personalității oferă posibilitatea de a explora stilul personal, emoțional, interpersonal, motivațional sau comportamental al copiilor, identificând astfel diferențele individual la nivel de temperament și personalitate. Sunt evaluate mai multe dimensiuni ale temperamentului și astfel sunt analizate resursele și vulnerabilitățile copilului.
Vârsta recomandată: 3+
Se recomandă atunci când:
- Apar dificultăți de comportament
- Poate fi folosită ca bază pentru stabilirea obiectivelor terapeutice
- Identificarea stilului de învățare
- Se analizează compatibilitatea dintre abilitățile parentale și personalitatea fiului/fiicei
EVALUARE SPECIFICĂ ADOLESCENȚI
Începând cu vârsta de 12 ani, se poate realiza o evaluare a unor aspecte specifice, cum ar fi mecanismele de coping cognitiv - emoționale, strategii de învățare și motivație școlară, tulburări de alimentare, precum și comportamentele care pot indica prezența unor tulburări din adolescență.
Vârsta recomandată: 12+
Se recomandă atunci când:
- Apar anumite comportamente de risc
- Sunt prezente dificultăți academice sau de organizare a timpului
- Comportamentele alimentare se modifică brusc
- Este nevoie de instrumente specifice adolescenților
CUM ÎI EXPLIC COPILULUI MEU CE ESTE EVALUAREA?
Este important ca, înainte de evaluarea propriu-zisă, copilul să fie pregătit și informat, astfel încât să îi fie redus nivelul de anxietate și să devină mai dispus sa coopereze. Cu siguranță copilul tău se va întreba ce reprezintă aceste “teste” și dacă este ceva în neregulă cu el / ea. Este important să fie ajutat ca în zilele în care participă la ședințele de evaluare să se simtă confortabil, motivat și relaxat.
CE POȚI FACE?
- Explica-i ce reprezinta terapia folosind termeni potriviti varstei copilului.
- Incearca sa eviti folosirea cuvintelor “test” sau "doctor" deoarece acestea au conotatii variate si pot cauza anxietate
- Asculta ingrijorarile copilului si fii cat mai deschis si onest in legatura cu procesul de evaluare
- Asigura-l ca aceasta evaluare te va ajuta pe tine sa intelegi prin ce trece el / ea, ca este ceva “normal” si ca exista numerosi alti copii care participa la randul lor
- Explica-i ca exista moduri diferite in care fiecare copil invata si ca aceste teste te vor ajuta pe tine ca parinte sa intelegi cum anume invata el / ea cel mai usor
- Informeaza-l ca, in cazul in care are alte intrebari sau ingrijorari legate de evaluare, este in regula sa ii puna intrebari psihologului si acesta le va clarifica
CUM SE DESFASOARA EVALUAREA PSIHOLOGICA PENTRU COPII?
Parintele / parintii / tutorele legal solicita evaluarea unui copil, de cele mai multe ori datorita existentei unor simptome sau comportamente ingrijoratoare.
In majoritatea cazurilor, evaluarea se desfasoara pe parcursul a 6 (sase) sedinte, dupa cum urmeaza:
- o prima sedinta cu parintii / parintele / tutorele legal
- doua sedinte separate cu copilul in care acesta va fi evaluat prin metode specifice varstei (teste, interviu, jocuri directive, jocuri nondirective, etc.)
- o sedinta comuna mama - copil
- o sedinta comuna tata - copil
- o sedinta de feedback si pentru prezentarea rezultatelor evaluarii
In afara acestor sedinte, parintii vor completa o serie de chestionare care permit strangerea de informatii suplimentare despre copil, precum si anumite evaluari standardizate.
In urma acestei evaluari, parintii vor primi recomandari in ceea ce priveste inceperea demersului terapeutic sau consultarea altor specialisti, cum ar fi medici psihiatri, logopezi, etc.
CUM SE DESFASOARA EVALUAREA PSIHOLOGICA PENTRU ADOLESCENTI?
Nu este intotdeauna usor sa faci diferenta intre „toanele” specifice adolescentei sau manifestari cognitive, emotionale sau comportamentale care sa reprezinte semnale ale unor tulburari sau afectiuni.
In cele mai multe cazuri, iritabilitatea adolescentina, nevoia de opozitie sau schimbarile de stare apar si dispar repede. Daca insa aceste sentimente sunt prezente pe o perioada mai indelungata (2 – 3 saptamani) sau sunt foarte intense, chiar daca dureaza putin, acestea pot fi semne ca este vorba de mai mult decat o simpla ingrijorare sau stare proasta.
Evaluarea psihologica a adolescentilor are loc in 2 sau 3 sesiuni individuale cu acesta, in care psihologul va realiza un interviu structurat, va aplica chestionare si teste specifice varstei si starilor prezente. La finalul acestor sesiuni parintii vor primi un feedback detaliat si, in cazul unor suspiciuni de diagnostic psihiatric, vor primi recomandari pentru a consulta alti specialisti.
Acest feedback reprezinta si baza pentru stabilirea interventiei terapeutice si alegerea unor obiective terapeutice potrivite.