Monica Poplacenel. Psiholog. Psihoterapeut.

EVALUAREA PSIHOLOGICA A COPIILOR SI ADOLESCENTILOR

CE POT SA EVALUEZ LA COPILUL MEU?

  • Functionarea intelectuala si abilitatile cognitive ne ajuta sa identificam un tipar al punctelor forte si vulnerabilitatilor cognitive ale copilului, in domenii specifice, cum ar fi intelegerea verbala, rationamentul perceptiv, memoria de lucru sau viteza de procesare
  • Deprinderi adaptative si capacitatea de a trai autonom reprezinta acele abilitati de care o persoana are nevoie pentru a fi capabila sa functioneze atat pe plan individual cat si in comunitate
  • Competentele sociale reprezinta acele abilitati care le permit copiilor sa comunice, sa invete, sa ceara ajutorul, sa isi faca prieteni si sa fie capabili sa interactioneze cu altii in mod armonios. Un nivel deficitar al acestora poate sa duca la insingurare, anxietate, stres si performante academice slabe, reprezentand si un risc pentru sanatatea mentala.
  • Competente emotionale, respectiv capacitatea de recunoastere a propriilor stari emotionale si ale celorlalti, de auto-motivare şi control atat fata de ei insisi, cat si in relatie cu ceilalti. Aceste abilitati reprezinta un indicator util in evaluarea riscurilor de abandon scolar, de aparitie a unor comportamente disruptive sau a unor tulburari.
  • Temperament si personalitate - reprezintă caracteristicile fiecărei persoane care îi determină modul și nivelul de intensitate cu care aceasta acționează sau reacționează în diferite situații. Temperamentul poate fi identificat încă din primele săptămâni de viață și de multe ori este considerat ca un indicator timpuriu al personalității fiecăruia.
  • Evaluare psihopatologica - o evaluare multiaxiala a caracteristicilor de personalitate si sindroamelor clinice
  • Evaluare comportamentala - identificare unor probleme sau riscuri comportamentale si intelegerea cauzelor fiziologice sau emotionale
  • Nivelul de dezvoltare - aceasta reprezinta o evaluare a functiilor neuropsihologice din mai multe domenii: functii executive, limbaj, memorie si invatare, functionare senzo-motorie si procesare spatio-vizuala.

CUM II EXPLIC COPILULUI MEU CE ESTE EVALUAREA?

Este important ca, inainte de evaluarea propriu-zisa, copilul sa fie pregatit si informat, astfel incat sa ii fie redus nivelul de anxietate si sa devina mai dispus sa coopereze. Cu siguranta copilul tau se va intreba ce reprezinta aceste “teste” si daca este ceva in neregula cu el / ea. Este important sa fie ajutat ca in zilele in care participa la sedintele de evaluare sa se simta confortabil, motivat si relaxat.

CE POTI FACE?

  • Explica-i ce reprezinta terapia folosind termeni potriviti varstei copilului.
  • Incearca sa eviti folosirea cuvintelor “test” sau "doctor" deoarece acestea au conotatii variate si pot cauza anxietate
  • Asculta ingrijorarile copilului si fii cat mai deschis si onest in legatura cu procesul de evaluare
  • Asigura-l ca aceasta evaluare te va ajuta pe tine sa intelegi prin ce trece el / ea, ca este ceva “normal” si ca exista numerosi alti copii care participa la randul lor
  • Explica-i ca exista moduri diferite in care fiecare copil invata si ca aceste teste te vor ajuta pe tine ca parinte sa intelegi cum anume invata el / ea cel mai usor
  • Informeaza-l ca, in cazul in care are alte intrebari sau ingrijorari legate de evaluare, este in regula sa ii puna intrebari psihologului si acesta le va clarifica

CUM SE DESFASOARA EVALUAREA PSIHOLOGICA PENTRU COPII?

Parintele / parintii / tutorele legal solicita evaluarea unui copil, de cele mai multe ori datorita existentei unor simptome sau comportamente ingrijoratoare. 
In majoritatea cazurilor, evaluarea se desfasoara pe parcursul a 6 (sase) sedinte, dupa cum urmeaza:

  • o prima sedinta cu parintii / parintele / tutorele legal
  • doua sedinte separate cu copilul in care acesta va fi evaluat prin metode specifice varstei (teste, interviu, jocuri directive, jocuri nondirective, etc.)
  • o sedinta comuna mama - copil
  • o sedinta comuna tata - copil
  • o sedinta de feedback si pentru prezentarea rezultatelor evaluarii

In afara acestor sedinte, parintii vor completa o serie de chestionare care permit strangerea de informatii suplimentare despre copil, precum si anumite evaluari standardizate. 

In urma acestei evaluari, parintii vor primi recomandari in ceea ce priveste inceperea demersului terapeutic sau consultarea altor specialisti, cum ar fi medici psihiatri, logopezi, etc. ​

CUM SE DESFASOARA EVALUAREA PSIHOLOGICA PENTRU ADOLESCENTI?

Nu este intotdeauna usor sa faci diferenta intre „toanele” specifice adolescentei sau manifestari cognitive, emotionale sau comportamentale care sa reprezinte semnale ale unor tulburari sau afectiuni. 

In cele mai multe cazuri, iritabilitatea adolescentina, nevoia de opozitie sau schimbarile de stare apar si dispar repede. Daca insa aceste sentimente sunt prezente pe o perioada mai indelungata (2 – 3 saptamani) sau sunt foarte intense, chiar daca dureaza putin, acestea pot fi semne ca este vorba de mai mult decat o simpla ingrijorare sau stare proasta. 

Evaluarea psihologica a adolescentilor are loc in 2 sau 3 sesiuni individuale cu acesta, in care psihologul va realiza un interviu structurat, va aplica chestionare si teste specifice varstei si starilor prezente. La finalul acestor sesiuni parintii vor primi un feedback detaliat si, in cazul unor suspiciuni de diagnostic psihiatric, vor primi recomandari pentru a consulta alti specialisti. 

Acest feedback reprezinta si baza pentru stabilirea interventiei terapeutice si alegerea unor obiective terapeutice potrivite. 

CONTACTEAZA-MA
ADRESA
Str. Cercului nr. 2, et. 3, ap. 8, Sector 2, Bucuresti
Tel: 0737252570